Már rég nem elég, ha „csak” nagyon jól végzed a munkádat. Ha szép csöndben meghúzod magadat, ha a főnök tudta nélkül oldasz meg komoly problémákat, nemigen számíthatsz jutalomra vagy előléptetésre.
Énmárka
Tudom, hogy sokakban ellenérzést kelt, ha arra gondolnak, hogy magukat kellene a rivaldafénybe állítani, és a saját jó tulajdonságaikat kellene fényezni. Nem erről van szó. Az énmárka nem azt jelenti, hogy te mit gondolsz magadról, hanem azt, hogy mások mit gondolnak rólad. Ilyen formában mindenkinek van énmárkája. Nem mindegy azonban, hogy ezt az énmárkát te alakítod tudatosan, vagy hagyod, hogy csak úgy magától alakuljon.
Önismeret
A jó énmárka erős és hiteles, mert az alapja a helyes és reális önismeret. Első lépésként azt kell megvizsgálnunk, hogy miben vagyunk tehetségesek, mire vagyunk képesek. Minél hitelesebbek vagyunk, annál figyelemre méltóbbnak találnak minket mások, mert úgy érzik, hogy a viselkedésünk kiszámítható, és megbíznak bennünk.
Vállaljuk az értékrendünket!
Ha tisztában vagyunk az értékrendünkkel, könnyebben el tudjuk dönteni, miként hasznosítsuk adottságainkat, és válasszunk olyan pályát, amiben örömünket leljük. Ha hűek maradunk az értékrendünkhöz, akkor hitelesek lehetünk, és mágnesként fogjuk vonzani azokat, akik hasonló értékeket vallanak. A legstabilabb énmárkát azok építik ki, akik szeretik azt, amit csinálnak, és munkakörülményeik is összhangban vannak az értékeikkel. Ha a te legfontosabb értéked az önállóság, de egy mindent kontrolláló főnököd van, nem biztos, hogy ideális körülmények között dolgozol.
Állítsuk össze a saját apróhirdetésünket!
A szakirodalom ezt énötvözetnek hívja, de leginkább egy olyan apróhirdetéshez hasonlít, amelyben a lehető legkonkrétabban felsorolod a képességeidet, tanulmányaidat, jártasságaidat. A „jó a kommunikációs készségem” nem elég konkrét. Inkább valami ilyesmi a jó:
- 15 éves tapasztalat az újságírásban
- Felsőkfokú angol nyelvtudás
- 10 év tapasztalat kommunikációs tréningek tartásában
Szóval csak röviden, velősen. Ezt a listát érdemes elkészíteni, és csatolhatjuk az önéletrajzunk mellé a kísérőlevélbe.
Tartsuk szem előtt az életcélunkat!
Ez elég magasröptűen hangzik, és sokan bele se gondolnak abba, hogy nekik van, esetleg lehetne életcéljuk. Ráadásul az életcélt és a terveket könnyű összekeverni. Ha az az életcélunk, hogy javítsunk az emberek egészségi állapotán, ezt megtehetjük úgy, hogy jelentkezünk az orvosi egyetemre, és elvégezzük (ez már konkrét cél) vagy úgy, hogy könyvet írunk az egészségmegőrzésről (ez egy másik konkrét cél). Biztos, hogy neked is van életcélod. Gondold végig, hogy milyen tevékenységeket végzel igazi szenvedéllyel, ott lesz a megoldás. Ha követjük az életcélunkat, akkor azzal pénzt is fogunk keresni egy idő után. A világ egyik legsikeresebb befektetője szerint: „A pénz annak a mellékterméke, hogy azt csinálom, amit szeretek, ráadásul kiválóan.”
A folytatásban: Hogyan beszéljünk, viselkedjünk és öltözködjünk, ha azt akarjuk, hogy még másnap is emlékezzenek ránk?