Öt hiba, amit ne kövess el egy munkahelyi konfliktus során

Ahol emberek dolgoznak együtt, ott elkerülhetetlenül konfliktusok alakulnak ki. Bármennyire igyekszünk is, lesznek félreértések, érdekütközések, pletykák, rosszindulat. Sajnos ezeket nem tudjuk megúszni. Egyet tehetünk: megtanulhatjuk úgy kezelni a konfliktusokat, hogy azok ne eltávolítsanak, hanem közelebb hozzanak minket egymáshoz.

 

Nézzük meg, melyek azok a szarvashibák, amelyeket elkövetünk!

1. Hallgatsz, és elkerülöd a konfliktust

Sokan inkább nem mennek bele a konfliktusba, mert félnek attól, hogy összeférhetetlennek, kiállhatatlannak találják őket, illetve a főnöknek még véletlenül se mondanak ellent, mert féltik az állásukat. Ennek a hozzáállásnak az lesz az eredménye, hogy felgyűlnek benned a sérelmek, egyre csak gyűjtögeted őket, és évekre visszamenőleg fel tudod sorolni, hogy ki mikor és miért bántott meg. Ettől felmegy, és tartósan fenn is marad a vérnyomásod, aminek aztán egy agyvérzés lehet a következménye. Vagy pedig az összes feszültség kontrollálatlanul és váratlanul fog kirobbanni belőled egy apróság miatt.

 

2. Védekezel

A következő lehetséges forgatókönyv, hogy magyarázkodni vagy védekezni kezdesz, próbálod megmagyarázni a kollégádnak, főnöködnek, hogy miért nincs igaza. Ezzel az a probléma, hogy annyira a saját mondanivalódra koncentrálsz, hogy meg se hallod a másik fél véleményét, így nem is jut el hozzád a visszajelzés a viselkedésedről vagy a munkádról. Viszont legalább biztos vagy abban, hogy neked van igazad. J

Ennek a hozzáállásnak az a legnagyobb hátránya, hogy nem fogod meghallani, amit a másik mondani akar. Rövid távon kifizetődő ez a hozzáállás, hiszen a stressz legalább csökken benned, mert úgy érzed, hogy megvédted magadat, hosszú távon viszont nem kifizetődő, mert nem fogod tudni, hogy min kellene változtatnod, semmibe veszed a másikat, és ez rombolja a kapcsolatotokat. A megoldatlan problémák pedig csak szaporodni fognak, és egyszer csak azt veszed észre, hogy elbocsátottak. És nem fogod érteni, hogy miért.

 

3. Felveszed az áldozat szerepét

Azt érzed, hogy veled soha senki nem elégedett, nem kapsz elismerést a munkádért, és mindenki csak téged bánt, folyton veled tol ki a főnök. És egyre inkább úgy is viselkedsz, hogy ezt a magatartást kiprovokálod a környezetedből. Az áldozat szerepe roppant egészségtelen, mert erősen és gyorsan rombolja az amúgy sem magas önbecsülést, ami aztán kihat az életed minden területére. Aki a munkahelyén áldozat, az valószínűleg a családjában is az. Érdemes megvizsgálni, hogy miért viselkedsz így! Az áldozat-szerepnek van néhány igen komoly haszna (különben senki nem csinálná): így nem kell konfrontálódni senkivel, nem kerülsz kellemetlen helyzetbe, nem kell felelősséget vállalni a tetteidért, ráadásul a panaszkodásoddal rengeteg figyelmet, sajnálatot, jó szót kapsz. Eleinte. Merthogy a környezeted egy idő után meg fogja unni az örökös nyavalygásodat, és kéretlen tanácsokkal fog ellátni. Ha pedig úgy látják, hogy az okos tanácsaikat nem fogadod meg, kifogásokat keresel, elfordulnak tőled, és ott maradsz egyedül a panaszaiddal. Ez pedig nagyon elkeserítő és méltatlan helyzet.

 

konfliktus4

4. Visszatámadsz

Ha valaki elmondja, hogy mit tettél rosszul, akkor csípőből tüzelsz, és azonnal visszavágsz, többnyire ordítva. Elmondod, hogy a másik sem különb, sőt tíz évre visszamenőleg felsorolod, hogy a másik milyen hibákat követett el. És persze nem teszel kivételt, a főnökkel is ugyanígy bánsz, sőt listába szeded az általa elkövetett hibákat, és körlevélben szétküldöd a kollégáknak. A legjobb, ha magát a személyét támadod, illetve megalázod. Van ennek a viselkedésnek egy óriási haszna: nem téged fognak megkérni pluszfeladatokra, és százszor is meggondolják majd, hogy kritizáljanak téged. Az óriási hátránya, hogy hamar légüres térbe kerülhetsz. Sokan inkább nem szólnak hozzád, mert félnek a haragodtól, az agressziódtól. Biztos lehetsz benne, hogy a leépítéseknél téged szórnak ki először.

 

5. Passzív-agresszív magatartás

Nem szólsz, ha bántanak, nem vitatkozol, de mindent elkövetsz, hogy szabotáld a munkát. Késel vele, rosszul, félig készíted el, betegállományba mész, amikor a legnagyobb hajtás van, pletykálkodsz, rosszat mondasz másokról a hátuk mögött. Mivel úgy érzed, hogy kibabrálnak veled, azt gondolod, jogod van átverni a főnököt. Ennek a viselkedésnek megvan az az előnye, hogy nem érzed magad tehetetlen áldozatnak, hiszen a háttérben bárkinek simán keresztbe teszel, és úgy képviseled az érdekeidet, hogy az senkinek ne tűnjön föl. A hátránya, hogy hamarosan elgörbül a gerinced, és a pletykáid előbb-utóbb visszajutnak a főnökhöz vagy a kollégákhoz. Minden munkahelyen van egy-két ilyen pletykafészek, akik hozzák-viszik a híreket. Mindenki szívesen meghallgatja, de senki sem kedveli őket.

Ha bármelyik típusban magadra ismertél, és szeretnél változtatni a viselkedéseden, hajrá, sose késő megtanulni a helyes konfliktuskezelést, aminek a segítségével úgy jöhetsz ki a nehéz helyzetekből, hogy meghallgatod a másik felet, majd képes vagy következetesen képviselni a saját érdekeidet is. Ez egy szemléletmód és technika is egyben, amelynek az alapjait bárki képes elsajátítani pár óra alatt. Ha szeretnéd megtanulni, itt olvashatsz róla: konfliktuskezelés.

Ha szeretnéd elsajátítani a konfliktuskezelést, ezt megteheted egyéni tanulás formájában is. Kattints ide, és olvass tovább:coaching.

 

 

 

7 dolog, amit ne csinálj többet veszekedés közben
Találd meg gyorsan az Igazit a sikeres társkeresők 10 titkával!
Kategória
Hozzászólások

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük